Kan Tribes de cultuur van de “Business Nomads” vorm geven?

Persoonlijk contact, dat is wat Tribes groot heeft gemaakt. Maar hoe houdt de aanbieder van flexplekken die cultuur in stand?

Werken in de Afrikaanse wildernis? Dat kan. Tribes, aanbieder van “inspiring workplaces”, bestaat een krap jaar en opent binnenkort al haar zevende vestiging. Tribes Amsterdam Amstel, gevestigd in het Amstelgebouw, zal na de zomer worden geopend en in het teken staan van de Suri. Geïnspireerd door de eeuwenoude tradities en gewoontes van nomadestammen, wil Tribes de flexwerkers van nu inspireren.

“Geïnspireerd door de eeuwenoude tradities en gewoontes van nomadestammen, wil Tribes de flexwerkers van nu inspireren.”

MISSIE

Hun missie? het mogelijk maken van persoonlijk contact tussen mensen. Contact dat zorgt voor creativiteit, energie en goede ideeën. Zo zorgt Tribes ervoor dat mensen die op het eerste oog weinig met elkaar gemeen hebben, toch samen een organisatiecultuur gaan vormen. Een cultuur die is gericht op persoonlijk contact, van elkaar leren en het meest creatieve in elkaar naar boven halen.

LUKT HET TRIBES OOK?

Wij zijn benieuwd of het Tribes lukt om deze cultuur tot stand te brengen via de kantoorpanden en beleving die zij aanbieden. We spreken daarvoor ceo en oprichter Eduard Schaepman in het Secoya-gebouw. Een gebouw dat zijn naam dankt aan de “hero tribe”, diep in het tropisch regenwoud.

“Tribes laat zich inspireren door de laatste 34 nomadische stammen in de wereld.”

34 RESTERENDE STAMMEN

Tribes laat zich inspireren door de 34 resterende nomadische stammen in de wereld. Stammen die rondtrekken van plek naar plek: they go where the business is. Net als veel flexwerkers vandaag de dag. Tribes leert en inspireert van hen en vormt een thuis voor een 35ste stam: de zogeheten business nomads. En zoals elke stam, heeft ook de tribe van de business nomads een eigen cultuur, waar Schaepman graag aan bijdraagt.

FYSIEK CONTACT

Volgens Schaepman kunnen we veel leren van nomadestammen. Het zijn mensen die in kleine groepen leven en met elkaar praten en fysiek contact hebben om een boodschap over te brengen. Dit staat bijna lijnrecht tegenover communicatie op de hedendaagse werkvloer, zegt Schaepman. We communiceren nu via mail of ontmoeten mensen online, terwijl we contact met collega’s soms bijna vermijden. Niet alleen komt inhoud zo minder goed over, ook gaat door te veel formaliseren en structureren veel creativiteit verloren, zegt hij.

“We communiceren nu vaak via mail, terwijl we contact met collega’s soms bijna vermijden.”

FACE PLACES

“Ga praten, word meer mens”, aldus Schaepman. Niet alleen begrijp je elkaar dan beter, je bedenkt ook meer ideeën samen. Tribes maakt dit fysieke contact mogelijk door ontmoetingsplekken aan te bieden, ook wel “face places” genoemd, plekken waar mensen elkaar kunnen inspireren en motiveren. Het Secoya-gebouw lokt dan ook overal interactie uit. Op de traptreden liggen uitnodigend de originele Secoya-kussens naast elkaar. Ook kun je overleggen in een nagebouwde traditionele Secoya-tent. En wil je na je werk nog even borrelen? Dan kun je, na een bezoek aan de kleermaker die aanwezig is in het gebouw, direct door naar het ingebouwde bruine cafe. We zagen ook mensen die voorzichtig de nieuwe bankjes in de zon uitproberen en elkaar leren kennen. En juist dat is waar het om gaat bij Tribes.

“We zagen ook mensen die voorzichtig de nieuwe bankjes in de zon uitproberen en elkaar leren kennen.”

WEES WELKOM

Dit fysieke contact begint voor Tribes al bij het welkom heten. Voor veel stammen een waardevol proces. Ook bij Tribes wordt de tijd genomen om je te begroeten. De entree is geen saaie balie met daarachter een secretaresse. Je wordt begroet door een gastvrouw of heer achter een bar, dé sociale plek waar mensen samenkomen. Ook opvallend: de gastvrouw staat, want dat bevordert interactie en oogcontact. Ongemerkt naar binnen glippen om snel achter je computer kruipen zit er dan ook niet in.

“Ongemerkt naar binnen glippen om snel achter je computer kruipen zit er niet in.”

TRAVEL TO CREATIVITY

Naast persoonlijk contact, is voor een cultuur waarin creativiteit kan opbloeien een inspirerende en interessante omgeving nodig. Net als nomaden leven business nomads tijd- en plaatsonafhankelijk. Geen lange dagen in een inspiratieloos kantoor met kleine ramen en slechte airco. Je gaat waar je het meest geïnspireerd wordt. Je creativiteit wordt gestimuleerd doordat werken een belevenis wordt.

AVONTUUR

Tribes wil van werken dan ook een avontuur maken dat je samen met anderen aangaat. Lopend door het gebouw, worden je zintuigen geprikkeld door de traditionele attributen van de hero tribe. Met oorspronkelijke Kayak’s van de Secoya aan het plafond, kleurrijke foto’s van de stamleden aan de muur en het gebruik van originele en duurzame materialen. Je waant je in een andere wereld waardoor werken een beleving wordt. En dit alles om je creativiteit te stimuleren. Eeuwenoude gewoontes en tradities van stammen inspireren zo weer flexwerkers.

“Eeuwenoude gewoontes en tradities van stammen inspireren zo flexwerkers”

RUIMTE VOOR INITIATIEF

Ook onder de eigen medewerkers van Schaepman wordt creativiteit gestimuleerd. Deze medewerkers moeten namelijk ook een onderdeel zijn van de Tribes-cultuur, samen met de business nomads. Volgens Schaepman krijgen medewerkers veel ruimte voor eigen ideeën en initiatief om op een eigen manier invulling aan hun werk te geven. Er zijn dan ook geen geschreven gedragsregels, dat is weer die formalisering die verkrampt, aldus Schaepman.

FOUTEN? PRIMA

“Regels geven per definitie een richting, terwijl juist wanneer je de regels durft te breken, buiten de kaders wordt gedacht en de beste resultaten worden behaald”, stelt Schaepman. Fouten maken wordt hierbij gestimuleerd. Want “juist zij die initiatief nemen, zullen fouten maken. En hier leer je van.”

“Regels geven per definitie een richting, terwijl je juist daarbuiten de beste resultaten behaalt”

LIEVER IN GESPREK

In plaats van regels te stellen, gaat Schaepman liever met medewerkers in gesprek om aan de hand van voorbeelden creativiteit te stimuleren. Want wat werkt beter? Opschrijven wat gastvrijheid is, of vragen mensen te ontvangen, zoals ze zelf thuis mensen ontvangen met Kerst. Een vast kantoor heeft Eduard dan ook niet, liever zit hij tussen de mensen, of aan de bar. Zo kan hij een praatje maken en zien hoe het loopt. Ook hierin is de nadruk op fysiek
contact binnen Tribes terug te zien.

WAT IS DE CATCH?

Tribes gaat uit van de kracht van interactie en een prikkelende omgeving. Bijna onbewust word je verleid om in contact te komen met mensen om je heen. De vraag is natuurlijk of elke businessnomade hier behoefte aan heeft. Je hebt nu eenmaal ook veel introverte mensen die hier minder behoefte aan hebben.

“Het is voor Schaepman een behoorlijke uitdaging om Tribes meer te laten zijn dan een goed samengesteld stukje marketing.”

MEER DAN MARKETING?

De grote vraag is dus of het Tribes lukt om, naast het aanbieden van een aantal mooie locaties, de businessnomaden ook echt te laten samenwerken als tribe en zo het creatieve vermogen te vergroten. Bij een organisatie is er vaak een doel dat de mensen bindt. Bij Tribes is het alleen een goed aangekleed gebouw. Daarbij is er sinds kort een buitenlandse investeringsmaatschappij ingestapt in Tribes. Het zal voor Schaepman dan ook een behoorlijke uitdaging zijn om Tribes meer te laten zijn dan een goed samengesteld stukje marketing.