(+31) 030- 227 3377 info@aaim.nl

Welke KPI’s zorgen voor welk gedrag?

Het antwoord op deze vraag is enorm belangrijk voor alle keuzes binnen de organisatie. Keuzes die je maakt wanneer je weet dat je  een vastgestelde winstmarge moet behalen zijn substantieel anders dan wanneer je weet dat je een vooraf bepaalde score moet halen op klanttevredenheid. Kortom, welke KPI’s kies je?

Anders gezegd: de belangrijkste indicatoren en voorwaarden waar je op stuurt als organisatie, zijn behoorlijk bepalend voor hoe iedereen zijn dagelijkse werk uitvoert. Daarom is het ook zo belangrijk dat deze voorwaarden en indicatoren, waar mensen naar handelen, een vertaling zijn van waar het in essentie om draait binnen de organisatie.

De KPI’s van IKEA

Winst en klanttevredenheid zijn zeker niet waar het in essentie om draait binnen een organisatie. Dit is slechts een vertaling van waar je overkoepelende visie toe leidt. Een goed voorbeeld van een organisatie die stuurt op indicatoren en voorwaarden die aansluiten, is IKEA. Dit is hun overkoepelende visie:

“Onze visie is een beter dagelijks bestaan voor zoveel mogelijk mensen. Ons bedrijfsconcept sluit aan bij die visie door het aanbieden van een breed assortiment functionele en goed vormgegeven woonartikelen. Dat tegen zulke lage prijzen dat zoveel mogelijk mensen in staat zijn deze producten te kopen.”

KPI’s en verantwoordelijkheid

IKEA rekent zijn ontwerpers af op een andere voorwaarde, andere KPI’s dus. Alle producten moeten zo worden ontworpen dat ze in een doos passen. Want alleen als ze in een doos passen hoeven ze niet afgeleverd te worden. En zo kunnen producten goedkoop blijven. Waardoor deze producten weer voor zoveel mogelijk mensen bereikbaar zijn. Kortom, wanneer producten van Ikea niet in een doos passen, sluiten ze niet aan bij de visie van IKEA. Binnen deze organisatie is het passen in een doos belangrijker dan het maken van een uniek ontwerp. Een ontwerp dat misschien wel beter zou verkopen. Duidelijk dus! Met dit soort indicatoren en keuzes bouw je aan een organisatie die consistent is in wat zij vindt, zegt en doet.

Meer weten?

Door de context waarin mensen werken te veranderen, verander je ook het gedrag. Wij noemen dat cultuur vanuit de ideale structuur. Daarbij kijken we dus ook zeker naar de KPI’s die het best gebruikt kunnen worden om gewenst gedrag mogelijk te maken.

We kiezen voor kleine, overzichtelijke, veranderingen die gemakkelijk te implementeren en omkeerbaar zijn. Veranderingen waar mensen gemakkelijk ja tegen zeggen en die leuk zijn om aan bij te dragen. Zo creëer je een proactieve houding die zorgt voor jullie gewenste cultuur. Neem contact op of plan een online kennismaking van 30 minuten.

KPI's