(+31) 030- 227 3377 info@aaim.nl

Wie kent niet de organisaties die net zo vaak van strategie veranderen als Lady Gaga van kapsel? Dit zijn vaak ook de organisaties met een matrixstructuur die nauwelijks op een A3-tje past en ook niet bepaald in beton is gegoten. Een ander eigenschap is de nieuwe marketingslogan die slechts een jaar meegaat of het setje kernwaarden als betrouwbaar, innovatief en klantgericht.

Dit soort organisaties verbazen ons. Voor dit soort organisaties begint het proces van strategievorming namelijk door naar buiten te kijken. Waar liggen de groeimogelijkheden? Waar zijn de marges het hoogst? Naar welke producten wordt het meest gevraagd? Vaak in nauwe samenwerking met consultants wordt op basis van deze vragen een mooie strategie ontwikkeld. Maar waarom zouden de antwoorden op deze vragen verschillend zijn voor uw concurrenten? Dat zijn ze namelijk niet! We hebben dan ook al meerdere malen markten gezien dat consultants directe concurrenten dezelfde strategische adviezen gaven.

Naast het feit dat je op deze manier een grijze muis in de markt wordt, leidt deze aanpak nooit tot langdurig onderscheidend vermogen. Producten, diensten en kortingen kunnen vroeg of laat namelijk allemaal worden gekopieerd. Het karakter van een organisatie daarentegen, kan nooit worden gekopieerd. Alle waarden, rituelen en omgangsvormen van een organisatie bepalen de cultuur van een organisatie. En deze zijn altijd uniek omdat ze ontstaan zijn vanuit de mensen die er werken.

Hoe dan wel?

Een strategie zou in onze beleving dan ook zijn oorsprong moeten vinden in het unieke karakter van een organisatie. Wij beginnen hierbij altijd door naar de kernwaarden te kijken, deze staan voor ons aan de basis van de organisatiecultuur. Kernwaarden zijn belangrijk voor een organisatie omdat:

  • Kernwaarden aangeven wat nastrevenswaardig is;
  • Kernwaarden verbinden;
  • Kernwaarden richting geven aan veranderingen.

Nastrevenswaardig

Kernwaarden geven weer wat nastrevenswaardig is en geven daarmee input aan ons handelen. Wanneer een organisatie duurzaamheid als kernwaarde heeft, zal men bijvoorbeeld streven naar een bepaald percentage hybride auto’s en wordt iedereen gevraagd prudent om te gaan met het kopieerapparaat om papier-verspilling te voorkomen.

Verbindend

Kernwaarden verbinden mensen aan een organisatie en maakt dat ze zich in willen zetten voor de organisatie. Expliciete kernwaarden kunnen ook klanten binden aan de organisatie. Een van onze relaties verwoordde dat heel treffend: “Je hebt als bedrijf een probleem als je klanten niet weten waarom ze zaken met je doen.

richtinggevend

Tenslotte geven waarden richting aan verandering. Uit veelvuldig wetenschappelijk onderzoek blijkt telkens weer dat “Duurzaam succesvolle bedrijven in staat zijn trouw te blijven aan hun identiteit en kernwaarden en tegelijkertijd in staat zijn zich voortdurend aan te passen aan de veranderingen in markt en maatschappij”.

Kortom, bij AAIM gaan we altijd uit van de echte kernwaarden, en dus het karakter van een organisatie, wanneer we streven naar langdurig onderscheidend vermogen. Wil je meer weten over hoe je tot goede kernwaarden kunt komen? Neem dan contact op!