(+31) 030- 227 3377 info@aaim.nl

De Kunnen Willen Paradox

20 jan 23 | 0 Reacties

DE KUNNEN WILLEN PARADOX

Je mag mensen niet in hokjes duwen, maar stiekem doen we het allemaal en vaak is het nog nuttig ook. Wij willen jullie graag een simpele methode geven, met wat hersenspinsels daarachter om het inschatten van medewerkers eenvoudig te maken. De gedachte achter deze methode? De kunnen willen paradox. 

Zeker als het gaat om organisatiecultuur, werkt het goed om met een aantal vuistregels te werken. Ondanks dat die vuistregels of principes nooit 100% “geldig” zijn, zien we dat ze wel leiden tot het snel en langdurig verbeteren of versterken van een cultuur.

Kunnen & Willen

Als het op het beoordelen van medewerkers aankomt, delen wij ze in op de assen kunnen en willen. Niet heel sexy, maar zo ontstond al snel de kunnen-willen matrix. Een simpel model met vier kwadranten.

Kunnen Willen Paradox Aaim

4 categorieën medewerkers

Kijken we naar de hele populatie medewerkers, dan kunnen we die indelen in vier groepen. Elke groep vraagt om een andere benadering en soms simpelweg om duidelijke keuzes. De belangrijkste les? Willen is belangrijker dan kunnen!

  • Kunnen niet en willen niet: Laten we eerlijk zijn, deze groep is binnen iedere organisatie aanwezig. Het probleem is dat we vaak wel klagen over deze mensen, maar er weinig aan doen. Zo modderen ze voort en zijn ze vaak zelf ook niet heel gelukkig. Ons advies, ga met deze groep het gesprek aan en begeleid ze van werk naar werk. Hoe langer ze blijven zitten, hoe meer (negatieve) aandacht ze vragen en hoe giftiger hun invloed is op de resultaten en cultuur van een organisatie.
  • Kunnen wel en willen ook nog eens: Dit zijn de diamanten binnen je organisatie! Koester ze, laat ze zich ontwikkelen en geef ze een podium. Let er vooral op dat deze mensen zich niet gaan vervelen of dat je ze te veel beknot. Het risico ligt namelijk op de loer dat ze overgaan naar de groep die het wel kan maar niet meer wil.
  • Kunnen wel, maar willen niet: Dit is de lastigste groep medewerkers om mee om te gaan. Ze zijn vaak best goed in hun werk, hebben ervaring en zijn bepalend voor hoe het er in de organisatie aan toe gaat. Tegelijkertijd zijn ze vaak wars van verandering en zorgen ze voor veel weerstand. Van nature gaan we proberen deze mensen te overtuigen, waar erg veel energie in gaat zitten. Energie die we niet vervolgens niet aan de andere medewerkers besteden. Als we ze al meekrijgen, na een rondje lekker polderen, dan zullen zij een volgende keer weer hetzelfde gedrag vertonen. Het wordt tenslotte beloond met een behoorlijke dosis aandacht. Het gevolg voor iedere voorgenomen verandering… het voelt als sleuren door de modder om iets gedaan te krijgen. Ons advies, richt je vooral op de andere groepen medewerkers, vooral op de mensen die wel willen. Beloon juist die groepen, dan zal deze groep zien dat positief bijdragen aan verandering wordt beloond en zullen zij zich hier vanzelf meer voor in gaan zetten.
  • Willen wel, maar kunnen het (nog) niet: Deze groep wordt vaak onderschat, terwijl het de toekomst is van elke succesvolle organisatie. Deze mensen zijn gedreven, komen met ideeën en zorgen voor een tevreden glimlach op het gezicht van hun leidinggevende. Ons advies, stimuleer deze groep door ze veel verantwoordelijkheid en bevoegdheid te geven. Ja, ze gaan fouten maken, maar ze leren ervan en zorgen dat het uiteindelijk goed komt. Doorzettingsvermogen wordt wat ons betreft te vaak onderschat. Het voordeel van deze mensen meer kansen geven? Ze kunnen zich ontwikkelen tot mensen die zowel willen als kunnen. Nog een voordeel? Ze zorgen ervoor dat de mensen die niet willen een motivatie voelen om hun gedrag aan te passen. Wedden dat je als leidinggevende meer positieve energie ervaart als je je pijlen juist op deze groep gaat richten.

 Tot slot

Wij helpen veel organisaties met het versterken en verbeteren van hun cultuur. Het maken van duidelijke keuzes is daarbij belangrijk om een verandering ook echt te realiseren. Met alleen praten en teambuilding red je het vaak niet. Weten hoe wij tegen organisatiecultuur en verandering aankijken? Neem contact met ons op, we zijn gek op koffie en hebben nog veel meer te vertellen dan een mooi verhaaltje over de kunnen willen paradox 😉

meer BLOGs

Aaim B.V.

KvK nr. 56880383

Bel ons gerust,

behalve om ons iets 

aan te smeren.

Wij hebben alles al.

tel: 030 - 22 733 77

Je zoekt een baan,

hebt een vraag, of je

wilt gewoon iets kwijt?

Schrijf het van je af. 

e-mail: info@aaim.nl