(+31) 030- 227 3377 info@aaim.nl

Alle organisaties proberen anders te zijn. Maar waarom wil iedereen op dezelfde manier anders zijn? Want hoe harder organisaties proberen anders te zijn, hoe meer ze op elkaar gaan lijken. We leggen uit waarom.

Ratrace

Het is iets dat we in veel markten en sectoren zien, de wens om anders te zijn. In die wens gaan alle concurrenten hevig met elkaar de strijd aan en ontstaat een ratrace. Maar in plaats van anders te worden, gaan bedrijven steeds meer op elkaar lijken! Heeft de een 5 mesjes op zijn scheermes, dan de ander ook! Maar een nog beter voorbeeld is misschien wel de smartphonemarkt. Sinds de introductie van de eerste touchscreen telefoon hebben vrijwel alle telefoons dezelfde vorm aangenomen. En niemand lijkt dat gek te vinden… Organisaties streven wel na anders te zijn, maar als resultaat kan de consument steeds meer kiezen van hetzelfde. Best vreemd toch?

Middelmaat

Het lijkt moeilijk voor veel organisaties om te erkennen dat concurrenten iets kunnen dat zij zelf niet kunnen. Daarom gaan ook zij voor dat extra mesje of die touchscreen telefoon. Zo maken ze van hun vijf een zesje. Wat ze dus niet doen is van hun acht een negen maken. Doordat veel organisaties deze kopieer en marginaliseer strategie toepassen, ontstaat er veel middelmaat met al deze zesjes.

Lastige vraag

In een markt waarin je een van de vele middelmatige aanbieders bent, kun je jezelf afvragen: zou ik worden gemist? Is mijn dienst, product of cultuur zo uniek dat er echt iets wegvalt als ik er niet meer ben? Kijkend naar een schap in de supermarkt of een elektronicazaak denken wij dat het antwoord in veel gevallen “nee” zal zijn.

Hoe dan wel?

Hoe kunnen bedrijven dan ontsnappen aan deze ratrace? Door een aantal dingen te doen en een aantal dingen vooral niet te doen. Stop bijvoorbeeld met teveel vragen aan klanten of consumenten wat zij willen als je iets nieuws ontwikkelt. Zij kijken vooral naar wat er al is en als het goed is hebben zij minder verstand van je product of dienst dan jijzelf. Anders zijn is nee zeggen wanneer de klant ja vraagt. Minder of meer doen wanneer je concurrenten steeds meer of minder doen. Ryanair heeft bijvoorbeeld de meest kale dienstverlening in de luchtvaartindustrie, maar iedere klant weet precies wat hij of zij kan verwachten. En daardoor is het wel een van de meest onderscheidende luchtvaartmaatschappijen.

Kortom, weet zelf waar je voor staat en wat je belangrijk vindt! In plaats van naar de klant en focusgroepen te luisteren. Verras je klanten juist met jouw eigenzinnige blik. Staat dat sommige klanten niet aan? Geen probleem, daar heb je middelmatige concurrenten voor. Stop dus met van je vijf een zes te maken. Maar maak van je acht een negen of een tien!