Waarom werken aan cultuurverandering?
Er zijn veel verschillende culturen, maar allemaal hebben ze aandacht nodig! Of jullie cultuur mooi, goed of gezond is, of dat jullie juist aangeven dat mensen achter elkaars rug om praten, elkaar niet aanspreken, de samenwerking stroef verloopt of dat er zelfs sprake is van een angstcultuur.
Het verbeteren of versterken van de organisatiecultuur kan positieve effecten hebben op veel aspecten van de organisatie. Een mooie cultuur leidt tot meer betrokken en tevreden medewerkers, hogere productiviteit, lager verloop, een betere reputatie en hogere winstgevendheid. Daarom is het de moeite waard om te overwegen om een traject te starten om de organisatiecultuur te verbeteren.
Met onze aanpak zorgen we er samen voor dat we jullie cultuurverandering tot een succes maken.
Waar het vaak mis gaat bij een cultuurverandering?
Symptoombestrijding
Veel organisaties geven hun mensen lessen en workshops om de cultuur te verbeteren. Ze willen hiermee het gedrag veranderen. Een probleem hierbij is dat dit vaak alleen de symptomen behandelt en niet ingaat op de dieperliggende gewoontes, de ingesleten patronen, die de cultuur vormen.
Hoewel het in het begin lijkt te werken, valt iedereen na verloop van tijd terug in die oude gewoontes.
Vage Intenties
Vaak worden afsrpraken gemaakt zoals: “we moeten elkaar anders vasthouden, we gaan beter communiceren, we spreken elkaar meer aan, of we werken minder in de waan van de dag”.
Maar, we zien dat deze afspraken meestal alleen mooie woorden blijven en niet echt worden uitgevoerd. Dus het zijn eigenlijk alleen beloftes en er vindt geen echte verandering plaats.
Geen draagvlak
Veel managers en directeuren proberen hun medewerkers te laten doen wat ze zelf ook niet zouden accepteren. Hoe hard ze ook pushen en hoeveel inspirerende toespraken ze ook houden, de gewenste verandering blijft uit.
Niet zo gek, want hoe zou jij zelf reageren als iemand tegen je zei dat je moest veranderen, maar je niet mocht meedenken over hoe je dat zou doen?
Onze visie op cultuurverandering
Wij geloven dat drie dingen belangrijk zijn voor een succesvolle cultuurverandering. Allereerst is dat door te zorgen voor écht draagvlak, door mensen te betrekken bij het hele traject. Vervolgens is het belangrijk om niet te kiezen voor één of twee hele hele grote veranderingen, maar om te kiezen voor een heleboel kleine of incrementele veranderingen. Tot slot zorgen wij voor een succesvol traject door veranderingen tastbaar te maken en het resultaat meetbaar. We lichten het toe…
Zorg voor veel draagvlak door iedereen te betrekken
Om ervoor te zorgen dat veranderingen succesvol zijn, is het belangrijk om zoveel mogelijk mensen erbij te betrekken. Dit betekent dat we niet alleen hun mening vragen over wat er moet veranderen, maar ze ook tijdens het ontwerpen en uitvoeren van de verbeteringen betrekken.
Als mensen echt inspraak hebben gehad, zullen ze meer betrokken zijn en de veranderingen beter ondersteunen. Kortom, we zorgen voor veel draagvlak.
Kies voor veel kleine veranderingen
Vraag iemand om van een brug te springen en hij/zij zegt nee. Vraag om 100 keer van een krukje te springen en je krijgt een ja.
Hetzelfde geldt voor het veranderen van een organisatiecultuur. Grote veranderingen kunnen riskant zijn en hebben vaak onduidelijke gevolgen. Daarom is het beter om kleinere veranderingen op te stapelen. Dit maakt het makkelijker voor mensen om ja te zeggen en om bij te sturen als dat nodig is.
Van Cultuur naar structuur
Wij denken dat de manier waarop mensen zich gedragen sterk beïnvloed wordt door de structuur en omgeving van hun werkplek. Mensen gedragen zich tenslotte anders op het werk dan thuis of bij hun hobby.
Als je de structuren en omgeving aanpast, dan zie je dat het gedrag ook verandert. Om een organisatiecultuur te veranderen, moet je dus de structuren en context aanpassen waarin mensen werken.
8 Drivers of Change
Met onze “8 drivers of Change” kunnen we samen de verschillende structuren verbeteren en veranderingen tastbaar maken. Zo kunnen we samen met jullie werken aan een goede en prettige sfeer in de organisatie.

Achteraf verbeteringen meetbaar maken
Veel adviesbureaus en organisaties maken vaak een cultuurtraject niet volledig af, waardoor het onduidelijk blijft of een verandering in de cultuur gelukt is. Wij doen het anders en geloven in het belang van een nameting om het succes van het cultuurtraject te meten en te zien welke aspecten extra aandacht nodig hebben. Dit zorgt voor tastbare resultaten en trots bij onze klanten
Hoe ziet een cultuurtraject er globaal uit
Een cultuurverandering vraagt meestal één jaar om onze betrokkenheid. Het begint vaak met een onderzoek waarbij we de hele organisatie betrekken via een online vragenlijst en interviews. Dan komen we tot de concrete veranderwens en betrekken we zoveel mogelijk mensen om de structuren te ontwerpen op basis van die wens. Vervolgens werken we met structuurteams om de concrete veranderingen door te voeren. Deze teams kunnen op afdelings-, business unit- of organisatieniveau worden ingezet. Dit is hoe een cultuurtraject er globaal uitziet:
Combinatie met een leiderschapsprogramma
Een goede organisatiecultuur hangt af van het leiderschap. Als een organisatie verandert, kan het nodig zijn dat de leiders hun gedrag of perspectief aanpassen. Dit betekent niet per se dat het leiderschap slecht is, maar verandering vereist vaak ander leiderschap. Wij bieden daarom een leiderschapsprogramma aan om hierbij te helpen.
Liever contact dan een boekwerk…
Hoe wij zorgen voor een mooie organisatiecultuur, laat zich niet in één websitepagina uitleggen. Willen jullie meer weten over ons cultuurtraject om de organisatiecultuur te verbeteren en wat wij voor jullie kunnen betekenen? Neem contact met ons op, wij vertellen graag meer en zijn gek op koffie!
ONS BLOG

Ringmaster of The Shitshow
Ringmaster of the Shitshow - Turning Chaos into Culture - We snappen het, je glas moet altijd halfvol zijn. Als leidinggevende moet je positief zijn en altijd de blik op de...

Kies voor een interim Chief Culture Officer (CCO) en geef je organisatie een boost!
Aaim als Chief culture Officer (CCO) Zijn termen als "bedrijfscultuur" en "cultuurverandering" nog obscure concepten voor je organisatie? Maak je geen zorgen, dat is precies...
onze klanten
Wij hebben met trots gewerkt voor o.a.:

















































Aaim B.V.
KvK nr. 56880383
hebt een vraag, of je
wilt gewoon iets kwijt?
Schrijf het van je af.
e-mail: info@aaim.nl