(+31) 030- 227 3377 info@aaim.nl

de GENERATIEkloof in jouw organisatie: valkuilen en kansen!

16 jan 23 | 0 Reacties

De generatiekloof in jouw organisatie: valkuilen en kansen!

Als werkgever heb je te maken met verschillende generaties, met elk hun eigen karakteristieken. Hoe kun je het voor al die verschillende smaken boeiend en aantrekkelijk houden? Kortom, hoe ga je om met de generatiekloof?

Soms is dat even wennen, al die verschillen… Het jonge grut stelt namelijk andere eisen dan jij gewend bent. Het wil keuzevrijheid en vooral niet te lang bij dezelfde werkgever blijven. Tegelijk willen de babyboomers hun ervaring doen gelden en niet worden overruled door wijsneuzerige millennials.

Andere tijden

Door de veranderende tijden waarin we zijn opgegroeid, zijn er verschillen tussen generaties in opvattingen en prioriteiten. Sta je elke maand op een dance event, zit je ‘in de luiers’ of kamp je met een emptynestsyndroom? De levensfase waarin je je bevindt, is heel bepalend voor je beeldvorming. De generatietheoretici hebben ze ingedeeld in vier categorieën: de babyboomers, generatie X, de millennials en ‘Gen Z’. Heel verschillende generaties, die binnen jouw organisatie wel samen aan hetzelfde doel moeten werken.

  • De Babyboomers (geboren 1940-1955)
  • Generatie X (geboren 1955 – 1970)
  • De pragmatische generatie (geboren 1970- 1985)
  • Gen-Y ook wel Millenials genoemd (geboren 1985 – 2000)
  • Gen-Z (geboren 2000-2015)

Verschillende generaties

Na de babyboomers, die als jongeren hard streden voor meer eigen vrijheid, is generatie X meer de generatie van de verbinders. X heeft aan beide kanten ontwikkelingen meegemaakt en vormt een brug tussen de babyboomers en hun kinderen van generatie Y. Geboren tussen ongeveer 1985 en 1994 lazen de ‘millennials’ van generatie Y nog wel een papieren Donald Duck of Tina, maar maakten ze ook de ontwikkeling van het internet mee.

Gen Z, geboren vanaf de middenjaren 90, is de jongste generatie op de arbeidsmarkt. Deze generatie weet niet anders dan dat de mobiel altijd binnen handbereik is. Tegelijk is Gen Z een generatie van wereldverbeteraars. Ze hebben, net als hun ouders van generatie X, met allerlei crises te maken – vooral die van het klimaat – en willen het beter doen dan de vorige generaties. Voor gen Z zijn flexibele arbeidstijden en (samen)werken op afstand de gewoonste zaak van de wereld.

Werken met millennials lijkt uitdagender. Zij hebben relatief vaak te maken met werkstress en burn-outs. Ze gaan dan ook moeilijker om met negatieve feedback en zijn vooral loyaal aan zichzelf en hun eigen carrière. De meeste babyboomers en de wat oudere X’ers moeten daar nog wat aan wennen. Zij zijn wat honkvaster; een beetje verandering is leuk, maar je moet het ook weer niet overdrijven.

Kom uit je bubbel!

Hoewel de belevingswerelden per generatie dus erg uiteen kunnen lopen, geldt voor de meeste bedrijven het volgende: de diversiteit van verschillende generaties zorgt vooral voor meer variatie als vruchtbare bodem voor originaliteit en innovatie. Als dat belangrijke waarden zijn voor jouw bedrijf, waak er dan voor dat je niet opgesloten blijft zitten in de bubbel van je eigen generatie. Zo’n bubbel kan je blikveld namelijk flink beperken. Ook op de arbeidsmarkt.

Maar hoe overtuig je je mensen, die onderling zo verschillen in behoefte, ervan dat ze bij jou het beste af zijn? Alle onderzoeken onder medewerkers en werkzoekenden laten zien dat ze veel verder kijken dan naar hun portemonnee. De zachte waarden winnen steeds meer terrein… De cultuur dus!

De juiste cultuur kan elke generatiekloof overbruggen. En laten wij daar nou heel veel over weten. We hebben een whitepaper geschreven over de werkgeverspropositie, waarin we uitleggen hoe je als werkgever aantrekkelijk bent voor alle generaties binnen je organisatie. Je kunt de whitepaper downloaden via onze website: Onze Whitepapers! – Aaim: Organisatiecultuur & Strategie

Hoe je vanuit je huidige structuur tot je gewenste cultuur komt, dat delen we graag met je. Neem contact met ons op of bekijk nog even de rest van onze website!

meer BLOGs

Aaim B.V.

KvK nr. 56880383

Bel ons gerust,

behalve om ons iets 

aan te smeren.

Wij hebben alles al.

tel: 030 - 22 733 77

Je zoekt een baan,

hebt een vraag, of je

wilt gewoon iets kwijt?

Schrijf het van je af. 

e-mail: info@aaim.nl