(+31) 030- 227 3377 info@aaim.nl

ergernis nr. 1, Roddel! Weg ermee

24 feb 21 | 0 Reacties

Veel mensen die wij spreken over hun cultuur, benoemen roddelen als ergernis nr. 1. Het zorgt voor angst en mensen die elkaar niet aanspreken. Maar ook voor het verdedigen van het eigen eilandje en meelopers die niet zelf meer na durven denken. Voor medewerkerstevredenheid is roddelen een gezwel dat langzaam groeit en maar moeilijk te bestrijden is.

Toch kun je het gevecht aangaan. We geven een aantal tips die je als leidinggevende, maar ook als medewerker prima toe kunt passen.

Voorkom saaiheid en sleur: Veel mensen gaan roddelen omdat het werk van alledag te veel op elkaar lijkt. Doordat sprake is van routine, gaan mensen tijdens het werk met elkaar staan kleppen. En als het werk saai is, gaan ze niet over het werk, maar elkaar praten. Het toverwoord hier is rouleren. Zorg ervoor dat mensen regelmatig van taak wisselen. Zo moeten zij hun aandacht erbij houden en zijn er genoeg andere interessantere onderwerpen om over te praten dan elkaar.

Voorkom jaloezie: Vaak wordt geroddeld over wie wordt voorgetrokken en wie niet. Wie maakt promotie en wie mag een opleiding volgen? Alleen al het vermoeden van een voorkeursbehandeling is voldoende om de roddelcarousel aan te slingeren. Zorg er als leidinggevende altijd voor dat je het niet alleen aan de gelukkige vogel in kwestie uitlegt, maar koppel het naar de hele groep terug.

Evalueer, evalueer, evalueer: Wat misschien wel het allerbeste werkt tegen roddelen is zorgen voor een vast punt “samenwerking” op de agenda van werkoverleggen. Dit punt komt iedere keer terug en kent eigenlijk drie vragen. Wat gaat beter in de samenwerking sinds de vorige keer, wat gaat nog niet goed en waar zitten jullie grootste frustraties over elkaar? Het gevolg, een vast moment waarop men zich uit kan spreken en een anker om op terug te grijpen als men vervolgens toch gaat roddelen over elkaar. Klinkt als een open deur? Vraag je dan af wanneer jij voor het laatst deze vragen hebt beantwoord?

Spreek één heel duidelijk principe af met een vervolg: Binnen een roddelcultuur kan het heel goed werken om met zijn allen één heel duidelijk principe af te spreken: “Verplaats je eerst in de ander”. Veel roddels komen voort uit onbegrip en onwetendheid. Onbekend maakt onbemind. Wanneer niet de moeite genomen wordt om je even in de ander te verplaatsen, ontstaat al snel een oordeel zonder fundament, ergo geroddel. Nog steeds weinig begrip voor iemand? Dan helpt een ander principe: “vraag voordat je oordeelt”. Kortom, eerst verplaatsen, dan vragen!`

Stel een voorbeeld: Pak de grootste roddelaar aan en benoem het gedrag publiekelijk. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Wanneer je door het roddelgedrag heen breekt met aanzienlijke kracht, dan zal een schokeffect ontstaan. Gebruik dit effect vooral om heel duidelijk te stellen dat het vanaf nu af aan is afgelopen met geroddel en je daarom de eerste 4 tips gaat toepassen.

Wij verbeteren organisatieculturen en zorgen voor ander gedrag. Meer weten over wat wij doen op het gebied van onderzoek- ontwerp- en verbetering- rondom uw organisatiecultuur? Neem contact op en we drinken een goede kop koffie!

meer BLOGs

Aaim B.V.

KvK nr. 56880383

Bel ons gerust,

behalve om ons iets 

aan te smeren.

Wij hebben alles al.

tel: (+31) 030- 227 3377

Je zoekt een baan,

hebt een vraag, of je

wilt gewoon iets kwijt?

Schrijf het van je af. 

e-mail: info@aaim.nl