(+31) 030- 227 3377 info@aaim.nl

Ieder jaar wordt voor het personeel een uitje georganiseerd. Grotere bedrijven huren vaak wat B artiesten in op een congreslocatie die “het volk” een paar uur mogen vermaken. Binnen kleinere organisaties wordt vaak iets georganiseerd als een dagje kanoën door de weerribben of een kookworkshop. Uiteraard is er ook nog een jaarlijks uitje voor de directie. Lekker iets doen wat of heel chic of juist heerlijk ordinair is. En als de resultaten goed zijn geweest, vliegen we met de hele tent naar de zon. Lekker inspirerend allemaal! Uit onderzoek blijkt dat helaas slechts een minderheid echt zin heeft in bedrijfsuitjes en dat ze weinig toevoegen aan de algehele motivatie.

Uit ditzelfde onderzoek blijkt dat, over het algemeen, zakelijke uitjes niet echt serieus wordt genomen door de directie. Vaak wordt het gezien als een onnodige kostenpost of afleiding van de dagelijkse business. Terwijl het juist zou moeten gaan om het ontdekken van potentiele winst in het bedrijf en het stimuleren van medewerkers. We geven wat voordelen en richtlijnen voor een gaaf bedrijfsuitje waar je als organisatie ook nog wat aan hebt!

Jezelf zijn
Een van de belangrijkste voordelen een uitje is team- of beter nog organisatiebuilding. Mensen kunnen al jaren samenwerken, maar hebben de neiging om veel van zichzelf te laten zien wanneer ze worden ontheven van de dagelijkse werkdruk. Uitjes halen die druk weg en zorgen ervoor dat mensen zich gelijkwaardiger voelen. Ook directeur doet tenslotte mee met paintball! Dit maakt dat medewerkers zich gewaardeerd voelen en gemakkelijk in staat zijn om verbinding te leggen en te communiceren met anderen.

Een uitje met een doelstelling
Een ander voordeel van bedrijfsuitjes is dat ze de cultuur van de organisatie kunnen versterken. Vooral als er een gezamenlijk doel is en het uitje past bij het karakter van de organisatie. Organiseer dus vooral eens een uitje met een denkcomponent. Wat kunnen we morgen doen om onze missie iets dichterbij te brengen? Juist omdat medewerkers meer zichzelf zijn, zullen ze zich vrijer voelen om echt mee te denken. Ze zijn vrij van de alledaagse hiërarchie en hierdoor ontstaat veel meer een gemeenschappelijk gevoel en doel.

Ok, we gaan dus denken combineren met plezier hebben. De neiging is dan al snel aanwezig om in 1 dag de complete strategie overhoop te halen en te komen tot zogenaamd lumineuze ideeën die vervolgens nooit meer uitgewerkt worden. Zorg er liever voor dat met de paar uur die er zijn iets werkelijk bereikt wordt. Pak bijvoorbeeld één onderdeel dat relevant is binnen de strategie en beschouw dat als gegeven. Denk dan na hoe deze doelstelling nog beter invulling gegeven kan worden. Dit maakt het concreet en tastbaar.
Tenslotte raden wij aan halverwege de borrel de verbeteringen nog eens door te nemen. Wanneer iedereen ze dan nog snapt zijn ze eenvoudig genoeg om over te brengen en op te volgen!

Neem niet iedereen mee
Fantastisch om alles en iedereen maar te belonen voor het harde werk natuurlijk. Maar ga eens na wat er gebeurt als je juist die medewerkers uitnodigt, die echt wat extra’s doen voor het bedrijf. Nee, dat zijn niet zozeer de directieleden en managers.. Het gaat om een dwarsdoorsnede van medewerkers die zich voortdurend inzetten. De mensen die mee mogen, zullen zich gewaardeerd voelen dat je genoeg van hen ziet en durft te belonen. Aan de andere kant, medewerkers die niet aanwezig zijn, zullen gemotiveerd worden tot meer inzet. Oh en hou er rekening mee dat 95 van de 100 man meevragen niet de goede verhouding is. Dit werkt vooral goed in culturen waar performance een belangrijke rol speelt en als extraatje naast het reguliere uitje. Tot slot is het een goed idee om het niet iedereen meenemen te combineren met een doelstelling bij het uitje. Wat is er nou mooier dan een dwarsdoorsnede van je organisatie, in goed humeur, de gewenste verandering te laten verzinnen en deze gelijk te kunnen verkondigen bij terugkomst in de organisatie.