(+31) 030- 227 3377 info@aaim.nl

Kernwaarden adviesbureaus zijn nogal dof… Om een echte grijze muis te worden in consultancy roept u dat u klantgericht maatwerk levert, ondernemend en innovatief bent, professioneel werkt en iets aan duurzaamheid doet. In dit artikel bespreken we onze analyse op geuite kernwaarden van 30 bekende consultancy bureaus in Nederland. Deze kernwaarden vergeleken we om na te gaan welke overeenkomsten en verschillen hierin zijn te ontdekken en of consultancy bureaus nog onderscheidend zijn. Uit onze analyse trekken wij de volgende conclusies: Lees verder!

Adviesbureaus zijn grijze muizen

Kernwaarden van consultancy bureaus zijn nauwelijks van elkaar te onderscheiden: Een groot deel van de consultancy bureau’s richt zich op de klant en wil ook nog eens samenwerken, toe maar! Daarnaast scoren kwaliteit en professionaliteit ook zeer hoog op de lijst met geuite kernwaarden. Het lijkt bijna alsof het binnen consulting voldoende is om met dit soort kernwaarden de klant tevreden te stellen. Consultancy is, zo laat het zich aanzien, bijna een soort “commodity” geworden: een dienst die makkelijk te verkrijgen is met als belangrijkste verschil, de prijs;

Gekozen kernwaarden adviesbureaus zijn kleurloos:

Niet alleen kiezen consultancy bureaus vaak dezelfde kernwaarden, ze zijn ook vaak kleurloos. Het zijn vaak open deuren, of randvoorwaarden. Bijvoorbeeld kwaliteit, samenwerken en professionaliteit. Die waarden worden verheven tot iets dat bijzonder zou moeten zijn. Echter, in werkelijkheid zijn de gekozen waarden voor zowel medewerkers als (potentiële) klanten nauwelijks inspirerend;

Meer kleur in kernwaarden benut het aanwezig potentieel bij consultancy bureaus.  Als we afgaan op de geuite kernwaarden, stellen we dat consultants door deze waarden in een grijs keurslijf worden gedwongen door hun werkgevers. Volgens ons is dit zonde en kunnen onderscheidende waarden, bijdragen aan meer voldoening en betrokkenheid bij de eigen organisatie. Verder maken onderscheidende kernwaarden het mogelijk dat potentiële nieuwe medewerkers of klanten een meer bewuste en gedegen keuze maken voor een consultancy bureau.

De eerste twee conclusies hangen met elkaar samen. Naarmate de kern-waarden kleurlozer zijn, is het lastiger om hier onderscheidend op te zijn. De derde conclusie is vooral ook een oproep om kritisch de eigen kern- waarden te beschouwen. In de rest van dit artikel zullen we de hierboven gestelde conclusies verder toelichten. : Lees verder!