Als maar 20% werkt en 80% bedenkt

Als maar 80% werkt en 20% bedenkt, ga voor minder overhead!
Een willekeurige quote van de website van Quote: Het lijkt alsof ze er de hele dag achter Excel zitten en denken: “Goh, het gaat slechter”. Helaas is het de teneur die we in veel organisaties en steeds vaker terugzien, steeds maar groeiende stafafdelingen en overhead.
Waterhoofd
Zowel binnen de overheid als in de private sector komen er steeds meer functies bij die, zo lijkt het, vooral als doel hebben om dingen te bedenken. Het aantal fors opgetuigde marketing- en beleidsafdelingen is dan ook aanzienlijk en toenemend in aantal. Ondersteunende afdelingen lijken ineens bepalend te worden. Dit leidt tot een probleem. Als iets bedacht is, moet het wel nog even worden gerealiseerd en uitgevoerd. Bij veel organisaties leidt dit tot veel stress op de werkvloer waar het uiteindelijke geld wordt verdiend of de uiteindelijke klant wordt geholpen. Met de handen in het haar vraagt men zich vaak verbijsterd af wat er nu weer uit de hoge toren naar beneden komt vallen. Kortom, veel organisaties krijgen een steeds groter waterhoofd. En dat heeft een paar nadelige effecten.
Stress bij medewerkers
We geven een voorbeeld. Bij een klant van ons is de marketingafdeling nogal rap gegroeid de afgelopen jaren. Er werken allemaal toppers en de goede ideeën struikelen over elkaar heen. Omdat er steeds meer van die goede ideeën zijn, die de directie wel aanspreken, mag de afdeling groeien. Dit leidt alleen wel tot een probleem in de rest van de organisatie. Namelijk, marketing bedenkt iets, schuift het door en de organisatie moet het uit gaan voeren. We hebben eens goed gekeken naar wat het effect is. De conclusie, een medewerker erbij op marketing, zorgt voor 4 extra FTE aan werk die gevuld moeten worden op de werkvloer om alles uit te kunnen voeren. Alleen komen die 4 FTE er niet bij en wordt er vooral hard geduwd op de bestaande medewerkers om het allemaal te realiseren.
Klanten herkennen het niet meer
Je hebt pas echt een probleem als klanten niet meer weten waarom ze bij je komen. Door het groeiend aantal functies dat vooral bedenkt en niet direct bijdraagt aan het helpen van de klant, ontstaan er steeds meer verschillende boodschappen richting die klant. Wij zijn specialist, we kunnen alles, we zijn goedkoop, we zijn snel, we leveren de beste kwaliteit, we hebben een spaarsysteem, nee twee, oh wacht, we dragen bij aan een duurzaam klimaat…
Geloof ons, een klant kan maximaal drie verschillende boodschappen of karakteristieken van een organisatie onthouden. Daarna gaat het zweven. Dus als je als organisatie ieder jaar met een nieuwe strategie komt met bijbehorende fantastische uiting… dan gaat die klant, hoe goed je ook bent, toch naar een andere partij die het allemaal net wat makkelijker uitlegt.
Als alles belangrijk is…
Is niets belangrijk. Als we kijken naar de mensen die op de “bedenkende” functies werken, dan hebben ze een paar dingen gemeen. Ze zijn intelligent, niet op hun mondje gevallen, snappen hoe ze een verhaal over de bühne moeten brengen en hebben voldoende mensenkennis om een directie te kunnen paaien. Het gevolg is dat ze de directie dan ook zover krijgen om tegen een heleboel dingen ja te zeggen, zonder dat écht goed naar de impact op de organisatie wordt gekeken. En dit zorgt ervoor dat steeds meer wordt geleefd in plaats van zelf de koers uitzet. Toch datgene waarvoor ze aangesteld zijn.
Hoe dan wel?
Heel kort gesteld, zorg voor minder overhead! Hoe complex het probleem ook is, er zijn een paar simpele vragen die je kunt stellen om te achterhalen of een nieuw bedenksel echt zin heeft. We geven ze voor het gemak even in bullets ;-):
- Wat als we dit nu niet doen?
- Heb je dit afgestemd met de mensen die het échte werk doen?
- Waar gaat dit in tegen wat we eerder hebben gedaan?
- Op een schaal van 1 t/m 10, hoeveel impact of succes gaat het opleveren?
- Hoeveel uur gaat het van de organisatie vragen als het is doorgevoerd?
- En waar komen deze uren vandaan? Wat gaan we niet meer doen, afschaffen of overslaan?
Wedden dat je andere afwegingen gaat maken en gaat zorgen voor minder overhead?
We zijn met zijn allen verrot efficiënt, effectief en creatief, maar niet alles wat wordt bedacht heeft ook echt toegevoegde waarde. We roepen dan ook vooral op om iets minder ADIDEE te hebben en wat kritischer te zijn op de “bedenkers”. Daar worden ze zelf beter van, maar vooral ook de andere mensen in de organisatie.
Meer weten over hoe wij tegen organiseren aankijken en zorgen voor minder overhead? Je weet ons te vinden!
Jessica Bruintjes
RKB Kraanverhuur
Niels Eemstra
Directeur Klimmendaal
Marcel van Kol
Strategisch Adviseur Gemeente amsterdam
John Thijssen
Directeur Manders Automation
Het cultuurtraject heeft ons goed geholpen om veranderingen binnen onze organisatie door te voeren!
Marieke van den Berg
Directeur Omnia college
Marie-Louise Verbeek
Directeur HR Independer
Wat ik leuk vind aan Raymond, is dat ik merk dat hij echt trots op ons is. Hij challenged ons om het nog beter en anders te doen.
Robert Kwakman
Directeur Kivo
De mannen van Aaim laten zien dat cultuur helemaal niet zweverig hoeft te zijn. Integendeel, ze brengen het helder en fris. Iedereen vind het een feestje om mee te doen! Wij zijn dan ook heel tevreden met de resultaten en kunnen AAIM zeker aanbevelen.
Niels Eemstra
Regiomanager Klimmendaal
Met een boel kennis en verstand van zaken ons team doormiddel van de juiste stappen echt verder geholpen! – Niels Eemstra, Klimmendaal
Jessica Buintjes
Directeur RKB
Wij zijn heel dankbaar dat wij in contact met Aaim zijn gekomen. Ze hebben ons zoveel helderheid en duidelijkheid gegeven. Elk bedrijf kan groeien en verbeteren met Aaim!
Marcel van Kol
Strategisch Adviseur Gemeente Amsterdam
John Thijssen
Directeur Manders Automation
Michiel heeft ons enorm geholpen en hierin geen standaarde route gehanteerd maar gekeken wat de organisatie nodig heeft. Het cultuurtraject heeft echt gezorgd voor blijvende verandering!
Marieke van den Berg
Directeur Omnia college
Als “harde heelmeesters” zijn ze zo duidelijk en confronterend – dat brengt reflectie op gang. Iedereen heeft vertrouwen in hen, ze zijn kundig en betrokken, oordelen niet en zijn met iedereen in gesprek. Een belangrijke partner op weg naar verbetering.”
Marie-Louise Verbeek
Directeur HR Independer
Wat ik leuk vind aan Raymond, is dat ik merk dat als hij vertelt over Independer, dat hij ook écht trots isop ons. Dat maakt het extra leuk! Hij challenged ons om het nog beter te doen.
Robert Kwakman
Directeur Kivo
De mannen van Aaim laten zien dat cultuur helemaal niet zweverig hoeft te zijn. Integendeel, ze brengen het helder en fris. Iedereen vind het een feestje om mee te doen!
meer BLOGs

Ga binair mailen!
Binair Mailen: Een Efficiënte Benadering om Probleemoplossing te Stimuleren Het is voor bijna iedereen een bekende frustratie, een overvolle mailbox. De hele dag door komen er...

De Aaim beslisboom, heb je ons nodig?
De Aaim beslisboom: Heb je ons nodig of kun je het zelf? We claimen niet dat iedere organisatie voor ons zou moeten kiezen. Sommige organisaties hebben simpelweg alles op orde....

Aaim B.V.
KvK nr. 56880383
hebt een vraag, of je
wilt gewoon iets kwijt?
Schrijf het van je af.
e-mail: info@aaim.nl