(+31) 030- 227 3377 info@aaim.nl

MTO als horoscoop

2 mrt 20 | 0 Reacties

Waarom een cultuuronderzoek als alternatief MTO?

We leggen graag uit waarom een cultuuronderzoek een goed alternatief MTO is. 

De volgende situatie is vast herkenbaar voor veel leidinggevenden: Het jaarlijkse MTO is uitgevoerd en je voelt de verplichting er “iets” mee te doen. De belangrijkste uitkomsten: te hoge werkdruk, communicatie moet beter en mensen willen meer waardering. Komt dit bekend voor? Dat dachten wij al. Dit komt namelijk uit bijna ieder MTO. Waarmee wij niet willen zeggen dat dit geen relevante problemen zijn. We willen wel zeggen dat je geen onderzoek nodig hebt om tot deze inzichten te komen…

Veel van de uitkomsten uit een MTO geven een score aan emoties die al bekend zijn. Het risico is dan dat uitkomsten snel weg worden gewuifd of dat aan tijdelijke symptoombestrijding wordt gedaan:

  • Dat komt door de reorganisatie van vorig jaar. Dus daar hoeven we niet op te letten.
  • Dit team doet altijd moeilijk.
  • We hebben de vragenlijst gestuurd vlak voor de vakantie, toen was iedereen gestresst en negatief.
  • We organiseren een teamuitje. 
  • We organiseren een training communiceren of aanspreken.

De uitkomsten lijken dus vaak op het lezen van een horoscoop: je herkent er altijd je eigen werkelijkheid in. Zo zijn ze nu eenmaal opgesteld. 

 

Vervolgstappen

Wat vertellen de uitkomsten je nu daadwerkelijk? Welke vervolgstappen moet je zetten? Ook hier werkt een MTO niet altijd mee. Voorbeeld: mensen zijn ontevreden over hun beloning. In een sterk gedreven en competitieve omgeving is dit juist onderdeel van de cultuur. Je wilt dus helemaal niet persé dat mensen tevreden zijn over hun beloning. Anders stoppen ze met zo hard werken. Maar dat komt nooit uit het MTO. En dus worden er werkgroepjes opgestart en wordt met een “complimentenweek” begonnen. Een oplossing voor een probleem dat er feitelijk niet is of niet toe doet… maar wat wel uit het MTO komt. Een cultuuronderzoek als alternatief MTO kan goed werken.

 

Thermometer

Hoe steek je dan wel de thermometer in de organisatie én krijg je zinnige uitkomsten? Wat ons betreft door te kijken naar de drijvende waarden binnen de organisatie. Heel simpel; wat vinden mensen juist wel en juist niet belangrijk in hun werk? Hierin kunnen organisaties verschillen als dag en nacht. De een zoekt vrijheid de ander duidelijkheid. De een zoekt innovatie, de ander betrouwbaarheid. Deze uitslagen vertellen je wat wel of niet zou werken in de toekomst. En hiermee kun je ook verklaren waarom sommige dingen minder lopen en andere juist erg goed. Je hebt een familiecultuur? Hartstikke mooi! Dan is elkaar aanspreken op dingen die niet goed gaan vaak erg lastig. Maar moet je nu allemaal op een cursus aanspreken gaan of als Steve Jobs tekeer gaan tegen elkaar? Nee, juist niet zelfs. Ga je dat doen dan krijg je 100% weerstand.

Oftewel waarden vertellen je niet alleen welke dingen goed en minder goed gaan. Ze verklaren ook waarom dit het geval is, welke vervolgstappen kans van slagen hebben en waar je je eigenlijk niet druk om hoeft te maken…

Meer weten hoe wij een cultuuronderzoek als betekenisvol alternatief MTO uitvoeren en wat dit jullie oplevert? Neem contact met ons op en we vertellen je er alles over! 

meer BLOGs

Toename meldingen angstcultuur

Toename meldingen angstcultuur

Sinds een jaar geleden, niet geheel toevallig toen de misstanden bij DWDD aan het licht kwamen, is het aantal meldingen van een angstcultuur op de werkvloer enorm gestegen....

Lees meer

Aaim B.V.

KvK nr. 56880383

Bel ons gerust,

behalve om ons iets 

aan te smeren.

Wij hebben alles al.

tel: 030 - 22 733 77

Je zoekt een baan,

hebt een vraag, of je

wilt gewoon iets kwijt?

Schrijf het van je af. 

e-mail: info@aaim.nl