Personeel behouden: De nr. 1 uitdaging voor werkgevers

Personeel behouden is de nr. 1 uitdaging voor werkgevers!
Als werkgever begrijp je ongetwijfeld hoe belangrijk het is om waardevolle medewerkers aan boord te houden. Door aandacht te geven aan personeel behouden, kunnen jullie niet alleen de kosten van werving en training besparen, maar ook een positieve en productieve werkomgeving creëren die de groei van jullie bedrijf ondersteunt.
Wij doen veel onderzoek naar het behouden van personeel en weten dat het behoorlijk afhankelijk is van de organisatie welke strategie werkt om ook daadwerkelijk medewerkers aan boord te houden. We vertellen er graag meer over. Maar, laten we eerst eens kijken waarom het belangrijk is om aandacht te besteden aan personeel behouden.
Waarom personeel behouden belangrijk is?
Het behouden van personeel is een cruciaal onderdeel van het runnen van een succesvol bedrijf. Het hebben van een getalenteerd en betrouwbaar team is essentieel voor het opbouwen van een sterke reputatie, het bieden van een uitstekende klantenservice en het vergroten van de omzet en winstgevendheid.
Daarnaast bespaart het behouden van personeel ook op de kosten van werving en training. Het vinden van geschikte kandidaten en het investeren in hun opleiding en ontwikkeling kan duur zijn, vooral als jullie constant nieuwe medewerkers moeten aannemen om vacatures op te vullen. Uit onderzoek is gebleken dat het investeren in huidige medewerkers 3 tot keer meer oplevert dan hetzelfde budget uitgeven aan het werven van nieuwe medewerkers.
Salaris, minder belangrijk!
Veel werkgevers denken dat personeel behouden een kwestie is van goede voorwaarden zoals salaris, auto en vakantiedagen. Maar andere bedrijven kunnen deze voorwaarden ook bieden, waardoor het moeilijk en duur wordt om medewerkers te behouden of aan te trekken. Als werkgever wil je juist wegblijven uit deze “concurrentiestrijd” en op andere gebieden het verschil maken.

Redenen waarom werknemers switchen
Er zijn verschillende redenen waarom werknemers hun werk verlaten. Sommigen verlaten hun baan vanwege een gebrek aan groeimogelijkheden, anderen vanwege een gebrek aan waardering of erkenning, en sommigen vanwege een gebrek aan work-life balance.
Een van de belangrijkste redenen waarom medewerkers hun werk verlaten, is overigens een slechte relatie met mensen binnen de organisatie. Het hebben van een onprettige werkplek of een slechte relatie met collega’s, kan leiden tot stress, burn-out en een slechte werktevredenheid, wat op zijn beurt kan leiden tot een hoog personeelsverloop. Niet verassend dus dat de organisatie- of werkgeverscultuur het belangrijkste onderwerp is om aandacht aan te besteden.
Een goede werkgeverspropositie voor Personeel behouden
Wij doen veel onderzoek voor onze opdrachtgevers als het gaat om hun werkgeverspropositie. Daarbij kijken we naar de “hardere” en “zachtere” aspecten van wat medewerkers geboden krijgen en hoe zij dit ook daadwerkelijk ervaren.
Kort gesteld, na het uitvoeren van een onderzoek naar personeel behouden en de invulling van de werkgeverspropositie wordt jullie organisatie een aantrekkelijke werkgever en zorgen jullie voor blijere en tevreden medewerkers.
We onderzoeken of de organisatie een aantrekkelijke werkgever is, niet alleen voor nieuwe kandidaten, maar ook voor bestaande medewerkers. Een goede cultuur is namelijk belangrijk voor het binden van medewerkers. Met behulp van ons Culture Storyboard en Employer Proposition model, bepalen we wat de medewerkers willen en wat de organisatie kan bieden op gebied van compensatie, voorwaarden, carrière, werkomgeving en cultuur.
We doen kwalitatief en kwantitatief onderzoek om te zien welke stappen de organisatie moet nemen om een aantrekkelijkere werkgever te worden. We doen voor- en nametingen om te zien of het effect heeft gehad. Medewerkers worden betrokken bij het proces om de organisatie aantrekkelijker te maken voor kandidaten. En niet onbelangrijk, meestal zijn medewerkers blij als we onderzoek komen doen.
Meer weten?
Rondom personeel behouden hebben wij veel kennis en mogelijkheden huis die we graag delen. Daarbij zijn we niet vies van een goede kop koffie.


Whitepaper beste werkgever van Nederland
Je moet het nodige te bieden hebben om gewilde kandidaten te overtuigen bij jou te komen werken. Je wilt daarnaast vooral je goede mensen aan boord houden. Maar hoe voorkom je dat zij op jou raken uitgekeken en door anderen worden weggeplukt? Al met al sta je voor een uitdaging: hoe word je de beste en leukste werkgever van het land? Leest het in dit Whitepaper
meer BLOGs

Kies voor een interim Chief Culture Officer (CCO) en geef je organisatie een boost!
Aaim als Chief culture Officer (CCO) Zijn termen als "bedrijfscultuur" en "cultuurverandering" nog obscure concepten voor je organisatie? Maak je geen zorgen, dat is precies...

Ga binair mailen!
Binair Mailen: Een Efficiënte Benadering om Probleemoplossing te Stimuleren Het is voor bijna iedereen een bekende frustratie, een overvolle mailbox. De hele dag door komen er...

Aaim B.V.
KvK nr. 56880383
hebt een vraag, of je
wilt gewoon iets kwijt?
Schrijf het van je af.
e-mail: info@aaim.nl