(+31) 030- 227 3377 info@aaim.nl

Promoveer nooit je beste probleemoplosser!

2 jun 21 | 0 Reacties

Iedere organisatie heeft er minstens één: een brandweerman. Iemand die alle brandjes blust. Alle problemen oplost en alle antwoorden weet. Wat zouden we toch moeten als hij of zij er niet was? Hij is tenslotte onmisbaar toch? Dat valt wat ons betreft tegen! Want als die brandjes niet ontstaan, hoeft er ook niets geblust te worden.

Mathijs de ligt vs Daley Blind

Ter illustratie een voetbalmetafoor. Iedereen kent het type verdediger dat met fraaie en spectaculaire slidings en harde duels zijn strafschopgebied verdedigt. Denk aan Matthijs de Ligt of Virgil van Dijk. Groot, sterk en ze winnen vrijwel altijd hun duels. Dit zijn de brandweermannen van het elftal. Als er wat misgaat, staan zij altijd klaar.

Wij willen een lans breken voor een andere type voetballer. Minder sterk, maar slimmer. Minder snel maar efficiënter. De man die problemen voorkomt in plaatst van oplost. Denk aan: Daley Blind!Hij onderschept passes, verstoort een-tweetjes en speelt de bal nooit naar iemand met een verkeerd shirt.

 

Toch krijgt Blind weinig waardering: “Blind doet geen opvallende dingen zoals doelpunten maken, steekpasses geven of spitsen spectaculair de bal ontnemen.Blind is een speler die in Nederland, laten we zeggen, niet unaniem gewaardeerd wordt. Bij Ajax kreeg de traag ogende speler de bijnaam Delay (‘Vertraging’) Blind en floten de eigen fans hem zelfs uit.

En hier pakken we de parallel naar een organisatie weer op. Ook in organisaties zien wij vaak dat de “stille krachten” die problemen voorkomen, niet de waardering krijgen die ze verdienen.

Het probleem van probleemoplossers

Het tegenovergestelde is vaak waar voor de probleemoplossers. Zij blussen alle brandjes en krijgen de credits. Sterker nog, wij zien vaak dat de brandweermannen worden gepromoveerd tot baasje. Maar wat is nou het probleem met probleemoplossers? Ze lossen graag problemen op!
De beste manier om er dus voor te zorgen dat problemen blijven bestaan, is probleemoplossers promoveren. Hun hele reputatie is namelijk afhankelijk van die problemen. Ga je ze promoveren, dan ontstaat er nog meer hectiek en waan van de dag en worden de brandjes alsmaar groter.

Onze tip?

Promoveer de voorkomers van problemen en niet de oplossers! Hoe dan? Kijk naar de stille en betrouwbare krachten. De bescheiden mensen die proactief met ideeën komen en zij die van tevoren waarschuwen over wat komen gaat. De mensen die het Superman shirt onder hun kleding dragen in plaats van een felrode cape met schreeuwerige S.

 

meer BLOGs

Aaim en ACS hebben de handen ineengeslagen om de governance cultuur binnen organisaties de aandacht te geven die het verdient. Een logische combinatie, want ACS is al jaren een...

Lees meer

Aaim B.V.

KvK nr. 56880383

Bel ons gerust,

behalve om ons iets 

aan te smeren.

Wij hebben alles al.

tel: (+31) 030- 227 3377

Je zoekt een baan,

hebt een vraag, of je

wilt gewoon iets kwijt?

Schrijf het van je af. 

e-mail: info@aaim.nl