(+31) 030- 227 3377 info@aaim.nl

De afgelopen jaren werden wij door veel klanten en studenten verrast met het voorstel om hun bedrijf om te toveren tot een soort Apple kloon. Steeds weer gaven zij aan dat de focus, kwaliteit en eenvoud van Apple, als voorbeeld dienen voor veranderingen die doorgevoerd moeten worden binnen de eigen organisatie.

Dit is niet zo vreemd, aangezien Apple de afgelopen tien jaar een legende is geworden. Zeker als het gaat om de producten die het bedrijf bracht en de filosofie die de organisatie hanteert. Dit nog versterkt door de oprichter en, wijlen, Apple “held” Steve Jobs, die vaak als persoonlijk voorbeeld dient.

Verliest de Apple zijn glans?

Apple verliest echter snel zijn glans, zo lijkt het. De afgelopen weken kwam het bedrijf uit Sillicon Valley dan ook een aantal keer slecht in het nieuws:

  • Software updates die worden teruggetrokken omdat ze niet voldoen.
  • Een telefoon (iPhone 6 plus) die te buigen bleek.
  • Een health kit die niet gebruikt kan worden.
  • Herstelprogramma’s voor de iPhone 5 waar van alles mis mee lijkt te zijn.
  • Een vermeend beveiligingslek in iCloud, waardoor veel bekende mevrouwen hun privé foto’s op het Internet zagen verschijnen.
  • Een Apple Watch die al gepresenteerd wordt om maar mee te kunnen doen met de concurrentie, maar nog lang niet leverbaar is.
  • Rechtszaken tegen concurrenten die uiteindelijk toch niet doorslaggevend zijn.

Hoe komt het toch dat een bedrijf dat focus, kwaliteit en eenvoud zo hoog in het vaandel heeft staan, zo in het nieuws komt? Is er zo langzamerhand sprake van een rotte apple?

Focus

Binnen AAIM hebben wij de visie dat organisaties die trouw zijn aan hun waarden en karakter, langduriger succesvol zijn dan hun concurrenten. Zo ontstaat écht onderscheidend vermogen. Voor Apple bestond dit onderscheidend vermogen een lange tijd uit het veroveren van markten waar het bedrijf de status quo doorbrak met baanbrekende producten.

De markten voor telefoons, tablets, smartwatches en laptops zijn inmiddels echter redelijk verzadigd. De focus op het doorbreken van de status quo lijkt bij Apple dan ook ietwat naar de achtergrond te zijn geraakt.

Terwijl juist het doorbreken van de status quo in deze markten, ervoor heeft gezorgd dat Apple het nummer 1 merk ter wereld is. Tegen de nummer 1 is het voor de concurrentie natuurlijk makkelijk vechten. Inmiddels is elk negatief bericht over Apple dan ook een puntje erbij voor deze concurrenten geworden. Maar dit neemt niet weg dat de negatieve berichten van de laatste tijd onwaar zijn.

Compromissen…

Ondanks dat de winsten die Apple noteert nog torenhoog zijn, is de reputatie als doorbreker van de stratus quo aan het verminderen. Gedreven door aandeelhouderswaarde en de druk van Aziatische concurrenten, is Apple compromissen gaan sluiten met zichzelf. Dit om maar te voldoen aan de vraag naar een volgende grote hit. Zo werd bijvoorbeeld een plastic iPhone 5c uitgebracht. Een product dat louter bestond om marktaandeel te veroveren en geen doorbraak, maar eerder afbraak was.

Moet Apple zich zorgen maken?

De aandelenkoers zal niet direct kelderen en Apple zal haar fouten heus wel herstellen. Maar het blijven afwijken van wat dit bedrijf zo onderscheidend maakt, kan wel degelijk een gevaar voor toekomstig succes opleveren. Het vreemde is dat Apple dit al eens eerder heeft meegemaakt. Namelijk toen Steve Jobs vertrok en hem weer terug moest halen om de focus binnen het bedrijf te herstellen. Des te vreemder is het dan ook dat het nu weer mis lijkt te gaan. Binnen Apple zullen toch genoeg mensen werken die snappen wat de gewenste focus inhoudt. Mensen met een kritische en proactieve geest, die zich vrij genoeg voelen om het onderscheidend vermogen te hervinden.

Advies

Apple moet stoppen met het sluiten van compromissen t.a.v. haar belangrijkste waarden: focus, eenvoud en kwaliteit. Dit door niet te kiezen voor marktaandeel, maar allereerst voor het doorbreken van de status quo in markten die zich hiervoor lenen. In dit opzicht juichen we de Apple Watch en mogelijk toekomstige Apple tv, dan ook toe.Het moeten echter wel baanbrekende produkten zijn en niet meer van datgeen wat de concurrentie al doet.

Hiermee voorkomt Apple dat haar communicatiestrategie het bedrijf nu extra hard als een boomerang raakt. Door focus, kwaliteit en eenvoud te communiceren, bereikte Apple de “heldenstatus”. Maar door daar nu niet trouw aan te zijn, wordt het bedrijf extra hard geraakt.

We zien eens temeer hoe belangrijk het is om trouw te blijven aan datgeen waar je als bedrijf in essentie voor staat. Ook al willen aandeelhouders meer geld zien en heerst bij klanten het “we hebben de behoefte aan een nieuw ding syndroom”. Voor Apple is er nog tijd genoeg om het tij te keren en om te voorkomen dat het een rotte apple wordt. De glans is er misschien een beetje af, maar met wat goed poetswerk…