(+31) 030- 227 3377 info@aaim.nl

Verbeter je organisatiecultuur in Corona tijd!

Tijd om te verbeteren…

Veel mensen werken op dit moment thuis en zorgen vooral dat de “boel blijft draaien”. Straks gaan we weer vol met zijn allen aan het werk. Al snel zitten we dan weer in de waan van de dag. Neem daarom nu de moeite om groot onderhoud aan je organisatiecultuur te plegen, zodat je straks weer vol gas kunt geven! Onder druk van deze crisis worden zaken vloeibaar die dat voorheen niet waren. Waaronder juist de cultuur die normaal zo moeilijk te veranderen is. Vastgeroeste patronen en de “zo doen we dat hier nu eenmaal” kunnen nu worden doorbroken. Werk daarom in de komende maanden aan de cultuur binnen je team, afdeling of organisatie. En gebruik deze crisis niet alleen om te overleven maar vooral ook om te verbeteren.

In september een frisse start

Wij helpen je om in de maanden juni, juli en augustus zelf je cultuur te onderzoeken en om concrete acties op te stellen die de cultuur, maar ook de prestaties van je organisatie verbeteren. Zo kun je in september, na de crisis en de zomer, met een voorsprong beginnen. 

Dit is het perfecte moment om kennis te maken met Aaim. Helaas zijn ook onze agenda’s leger dan normaal. Daarom willen wij graag zoveel mogelijk organisaties helpen de komende maanden te investeren in hun cultuur. Wij stellen onze tools en methoden beschikbaar voor een aantrekkelijke instapprijs. Zo kun je zelf aan de slag met cultuur. Dit kan zowel voor een team, afdeling als hele organisatie.

Wat gaan we doen?

In 3 maanden doorlopen we twee fases: de Diagnosefase en de Ontwerpfase. Zo kun je in september direct gaan implementeren. In deze periode maken we samen de cultuur tastbaar en meetbaar, stellen we nieuwe kaders op en komen we tot concrete verbeteracties. We werken daarbij met een online onderzoeks- en projectmanagement tool. Jij hebt de leiding, wij ondersteunen waar nodig. Groot voordeel hierbij is dat het resultaat echt van de organisatie zelf is en daarmee draagvlak ontstaat voor de opvolgende verbeteringen. 

Wat zijn de kosten en opbrengsten? 

De kosten voor dit traject zijn €1.950,- (excl. BTW). Dit is een besparing van minstens 60%. Hiervoor krijg je alle tools om de diagnose en ontwerp stap samen met ons uit te voeren. De opbrengsten van dit traject zijn:

    • Inzicht in de huidige en gewenste CULTUUR binnen je team, afdeling of organisatie
    • Heldere KADERS zoals een missie, visie, waarden en principes omtrent cultuur en gedrag 
    • Een concreet VERBETERPLAN met passende interventies waardoor de cultuur kan verbeteren
    • Veel DRAAGVLAK voor de voorgenomen verbeteringen omdat iedereen betrokken is bij de keuzes die gemaakt worden

    Hoe zien de stappen eruit?

    Diagnose

    Samen doen we onderzoek naar de huidige en gewenste cultuur door middel van een online vragenlijst en interviews die je als leidinggevende zelf afneemt. Alles geheel in de stijl van de organisatie. Zo leggen we samen de zwarte gaten bloot tussen de huidige en gewenste cultuur. Je presenteert zelf de uitkomsten. 

    Tools
    • Online cultuurdiagnose. In de cultuurdiagnose leggen we de huidige en gewenste cultuur en de verschillen daartussen bloot. Daarbij kijken we naar de waarden die men belangrijk vindt, de ongeschreven regels, het gedrag en de manier waarop keuzes worden gemaakt. Zo wordt objectief vastgesteld wat de veranderwens van het team of de organisaties is. 
    • Interviews. De online diagnose wordt aangevuld met een aantal interviews. Die zijn bedoeld om meer inzicht te krijgen in de keuzes die mensen hebben gemaakt voor de huidige en gewenste cultuur. Wij laten zien waar je op moet letten, wanneer je door moet vragen en welke vragen je moet stellen. 
    • Online projectomgeving. Alle stappen en to do’s in deze fase zijn uitgewerkt in een online begeleidingstool. In deze omgeving werken we ook samen via mededelingen, chat of het delen van documenten.

    ONTWERP

    Nadat inzichtelijk is geworden waar en wat er gaat veranderen, zorgen wij samen voor heldere kaders zoals een missie, visie, waarden en gedragsprincipes. Ook dit kan zowel op team- als organisatieniveau. Daarnaast maken we de cultuur tastbaar door te kijken naar de structuren binnen het team of de organisatie op het gebied van gedrag, leiderschap, sturing, overleg en communicatie.

    Tools
    • Werkbladen en instructie. Om zelf kaders op te stellen. We hebben werkbladen, oefeningen en instructievideo’s om zelf een missie, kernwaarden of gedragsprincipes op te stellen.
    • Checklist voor structuurinterventies. Voor wanneer je structuur gaat onderzoeken en gaat kijken naar het gewenste ontwerp. We hebben alvast de belangrijkste structuurinterventies op een rij gezet. Zo kun je zelf kiezen welke acties bij jullie passen. 
    • Artikelen en blogs. Over organisaties met een sterke cultuur die als voorbeeld kunnen dienen. Deze dienen als inspiratie voor hoe je met unieke structuren een unieke cultuur kunt laten ontstaan. 
    • Online projectomgeving. Alle stappen en to do’s die worden gezet in deze fase zijn uitgewerkt. Wij zullen de werkbladen reviewen, tips geven en meedenken in het opstellen van heldere en unieke kaders. In deze fase gaan we ook werken met periodieke check-ins om vragen te beantwoorden en om de voortgang te bewaken.

    Implementatie

    We zorgen dat het team of de organisatie klaar is voor de implementatiestap. We stellen samen een plan op waarmee je aan de slag kunt. Daarbij is het streven om de mensen in het team of de organisatie zelf aan de slag te laten gaan. Zo dragen ze actief bij aan de verbeteringen die ze zelf graag zouden willen zien.

    Uitkomsten
    • Plan van Aanpak. Het plan van aanpak voor verbetering stelt je in staat om vanaf september gelijk aan de slag te gaan en om ervoor te zorgen dat de cultuur jullie team of organisatie lanceert.
    • Effect. Samen zorgen we ervoor dat er doelgericht, vrij en energiek samengewerkt gaat worden.

    Deadline en aanmelden

    Het is tot 1 juli mogelijk om te starten met “het coronatraject”.
    Plan hieronder gelijk een afspraak van 30 minuten of stuur een mail naar info@aaim.nl

    ONS BLOG

    onze klanten

    Wij hebben met trots gewerkt voor o.a.:

    Aaim B.V.

    KvK nr. 56880383

    Bel ons gerust,

    behalve om ons iets 

    aan te smeren.

    Wij hebben alles al.

    tel: (+31) 030- 227 3377

    Je zoekt een baan,

    hebt een vraag, of je

    wilt gewoon iets kwijt?

    Schrijf het van je af. 

    e-mail: info@aaim.nl