(+31) 030- 227 3377 info@aaim.nl

Wat heeft je cultuur nodig in een recessie?

29 jun 20 | 0 Reacties

Het lijkt er sterk op dat we een recessie tegemoet gaan. Iedereen wordt geraakt. De vraag is hoe kun je hier het beste op reageren? Binnen wat voor cultuur gaan mensen het beste om met onzekere tijden?

Ga anders om met risico’s

Risicobeheersing is altijd belangrijk. Klinkt logisch. Maar in tijden van recessie kun je hier beter op een andere manier mee omgaan dan je misschien denkt. Traditioneel gaat risicobeheersing om het in kaart brengen van wat er kan gebeuren en je hierop voorbereiden. Het probleem van een crisis of recessie is nu juist dat je niet altijd goed kunt inschatten welke risico’s zich wanneer voordoen. Sommige ontwikkelingen gaan veel sneller dan je dacht. Andere ontwikkelingen zag je überhaupt niet aankomen.

Wanneer je dan risico’s gestructureerd in kaart gaat brengen, creëer je een schijnzekerheid en er ontstaat “risicocompensatie”. Wanneer mensen zich veiliger voelen nemen ze ook meer risico! Voorbeeld: op winterbanden rijd je ’s winters harder omdat je je veilig voelt. Een ander schrijnender voorbeeld is het RIVM dat dacht de risico’s van het coronavirus volledig in kaart te hebben:

En hoewel het RIVM regelmatig herhaalt dat over het virus nog maar weinig bekend is, straalt het tegelijk een grote zelfverzekerdheid uit. „We zijn zeer goed voorbereid mocht het virus hier opduiken.” […] „De kans dat de ziekte zich hier in Nederland verspreidt is klein.” […] Problemen met testcapaciteit verwacht het instituut niet. Er kunnen tientallen, „zelfs honderden” monsters per dag worden verwerkt.

Dit was 1 februari 2020… 

Risicocompensatie werkt ook omgekeerd: mensen gaan minder risico nemen wanneer er minder bescherming is. Ze worden gedwongen op hun hoede te blijven en niet op de automatische piloot beslissingen te nemen. Iemand die geen winterbanden heeft zal bewuster omgaan met gladheid. Timmer dus niet alles dicht met regels en protocollen! Laat medewerkers en teams zelfstandig nadenken zodat ze behoedzaam blijven. 

Waarden worden steeds belangrijker

Welke waarden worden belangrijk in een recessie? Snelheid, inventiviteit, creativiteit en flexibiliteit? Je neemt beslissingen zonder dat je alle informatie hebt. De juiste balans zit hem in het bekende gezegde van Eisenhower: Planning is priceless plans are useless! 

Je moet niet de illusie hebben dat je de toekomst in een kant en klaar plan kunt gieten. Je gaat altijd verrast worden. Er ontstaan vaak verschillende interne kampen die allemaal anders willen reageren op een crisis. Het is lastig om hier uit te komen. Wanneer men je niet wilt geloven, wordt de informatie in twijfel getrokken. Of zo geïnterpreteerd dat ze aansluiten bij de keuzes die men al in het hoofd heeft. Het is belangrijk dat je dan duidelijke kaders, waarden en uitgangspunten hebt waar je op kunt terugvallen bij het nemen van beslissingen. Dit geeft rust en snelheid. Oftewel, stop met teveel plannen en zorg voor heldere waarden als toetsstenen en duidelijke principes waarmee 1001 besluiten genomen kunnen worden.


Wees voorbereid!

Het is belangrijk om te onderzoeken of de waarden die zo belangrijk zijn in tijden van recessie, aanwezig zijn binnen jouw team, afdeling of organisatie. Wij helpen met een waardenonderzoek om te zien hoe zij scoren op de huidige en gewenste waarden. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact op of plan direct een virtuele kennismaking.

meer BLOGs

Aaim B.V.

KvK nr. 56880383

Bel ons gerust,

behalve om ons iets 

aan te smeren.

Wij hebben alles al.

tel: (+31) 030- 227 3377

Je zoekt een baan,

hebt een vraag, of je

wilt gewoon iets kwijt?

Schrijf het van je af. 

e-mail: info@aaim.nl